Bolesť pri behu a zranenia

Beh je jedným z najjednoduchších spôsobov, ako byť a udržiavať sa fit. Ale je to tiež jeden z najjednoduchších spôsobov, ako prísť k zraneniu. Beh cez bolesť, rôzne bolesti a drobné zranenia sú príliš bežné, tak pre začiatočníkov ako aj pre skúsených bežcov. Hlavné časti tela, ktoré trpia najviac sú boky, kolená, členky a nohy. Vplyv behu na Vaše telo môže byť o to väčší ak je beh jediným športom, ktorý vykonávate.

 

Tipy pre prevenciu zranení

Bez ohľadu na vaše skúsenosti s behom, najlepšia rada pre prevenciu je: venujte zvýšenú pozornosť varovným príznakov. Ďalšími pomocníkmi je dynamický strečing pred a po cvičení, posilovanie tela a doplnkové športy.

Ak cítite vačšiu bolesť, ktorá nie je spojená len únavou z behania (svalová horúčka), môže sa jednať o jedno z nasledujúcich vážnejších zranení:

 

Podvrtnutie členku

Najbežnejšie zo všetkých poranení členku je podvrtnutie členku, pri ktorom dochádza k natrhnutiu alebo zapáleniu väzov v okolí členkového kĺbu.
Achilová šľacha

Achilova šľacha je chronické poranenie, ku ktorému dochádza u bežcov predovšetkým z pretrénovania a je pociťovaná ako bolesť v zadnej časti členku. Ak je táto bolesť ignorovaná, môže sa zvýšiť riziko poškodenia Achillovej šľachy.

 

Pľuzgiere

Bežcom sa často robia na nohách pľuzgiere, malé vankúšiky naplnené tekutinou na povrchu kože. Často sa vytvoria vďaka nesprávnej obuvi (príliš veľká alebo malá) a nevhodnými ponožkami. Toto „zranenie“ je tiež varovným signálom zlého bežeckého štýlu.

 

Triesla

Natiahnutie triesiel nastane, keď svaly na vnútornej strane stehna sú natiahnuté mimo svoje možnosti.

Hamstringy – svaly zadného stehna

Hamstringy (po anglicky) alebo svaly na zadnej strane nohy sú bežné medzi bežcami a môže byť v rozsahu od drobných natrhnutí až k celkovej natrhnutiu svalu na zadnej strane stehna. K tomuto zraneniu dochádza častejšie u bežcov, ktorí majú sedavé zamestnanie počas dňa a nevenujú sa okrem behu ničomu inému.

 

Iliotibial band syndróm – IT band

IT band syndróm často vedie k bolesti kolena. Táto bolesť sa prejavuje všeobecne na vonkajšej (laterálnej) strane kolena. Jednou z hlavných príčin je pretrénovanosť alebo veľmi rýchly nárast nabehaných kilometrov, ktorému sa telo ešte neprispôsobilo.

 

Svalové kŕče

Kŕč je náhla, intenzívna
bolesť spôsobená nedobrovoľným stiahnutím – kontrakciou svalu. Krč môže byť aj vyústením krátkodobého preťaženia, prípadne dlhodobého zaťažovania. Ide o základnú obrannú reakciu.

 

Syndróm pretrénovania

Syndróm pretrénovania sa často vyskytuje u športovcov, ktorí trénujú na súťaž, alebo konkrétnu udalosť a tréning je veľmi intenzívny (či rýchlostne alebo množstvom tréningových jednotiek). Schopnosť tela obnoviť stratenú energiu medzi tréningovými jednotkami sa ignoruje.

 

Výrony

Jedná sa o akútne zranenia, ktoré sa líšia svojou závažnosťou, ale zvyčajne spôsobujú bolesť, opuchy, modriny, až po stratu schopnosti pohybovať a používať kĺb.

 

Záťažové zlomeniny

Záťažové zlomeniny nohy sú často dôsledkom nadužívanie alebo opakovaným behom na tvrdom povrchu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Facebook